Thursday, December 18, 2008

Bila Boleh Bikin

Bila aku sebut ayat ni, teringat aku dengan short filem Mr. Toad bertajuk Bila Boleh bikin. Dalam sebenarnya maksud ayat ini. Walaupun ayatnya simple dan penggunaan frosa bahasa yang kurang tepat, tetapi maksudnya boleh membuat semua orang berfikir dan terfikir. Kenapa aku berkata demikian?

Yang pertama - Bercakap tentang bola sepak Malaysia.

= Bila Boleh Bikin pemain yang bertaraf dunia?
* Macam Gerrard, Torres, Ronaldo, Rooney, Maldini, Pepe, Ricardo, Buffon, Casilas
dan ramai lagi player yang bagus dan mantap.
* Orang asia - Park Ji Sung, Nakamura dan lain2..

} Kenape orang Malaysia tak boleh main bagus macam orang barat?
* Saiz? - Paul Scholes, Robinho, Wright Philips, dll...
(Besar mana diorang?)
* Kepantasan? - Robbie Keane, Andriano, Beckham, dll...
(pantas ke diorang?)
* Tak De Kemudahan? - Afrika, Amerika Latin, dll...
(Negara diorang kadang2 ada yang tak makan)

= Bila Boleh Bikin padang bola bertaraf dunia?
* Macam AnField, Old Traford (Betul ke ejaan aku? tak kisahlah bukan aku minat MU),
San Siro, dan lain2...

Itu baru sikit... Belum sentuh hal yang lain lagi. Kenapelah jadi macam ni? Bila nak boleh bikin kalau semua nak libatkan politik? Betul tak? Ape yang korang dapat kalau politik jadi agenda utama kemajuan bola sepak malaysia? Orang lain main penat2, orang lain boleh habuan. mau taknya player malaysia main mcm gampang. tgk player luar, walaupun kekadang ada konspirasi, ketidak adilan, perjudian, setting game, ada player cakap ape2? sebb diorang berkerja, bos nak buat ape... buat la. yang penting gaji aku juta. so.... INILAH MALAYSIA...

To be continue..............

No comments: