Tuesday, October 16, 2012

Aku Tak Mengerti

Ada kalanya manusia sering mahukan yang terbaik dalam diri. apabila mahukan yang terbaik dalam diri sangguplah melakukan segala macam demi mendapat apa yang dihajati. aku tidak menolak kemungkinan bahawa aku juga melakukan tindak tanduk yang sama. sama saja seperti mereka. aku manusia. dilahirkan punya pelbagai perasaan, pelbagai rasa dan juga pelbagai cara. cuma yang beda antara aku mereka dan semua orang adalah cara fikir. aku bukan manusia besi atau logam. yang mampu menangkis segala bala yang menimpa. aku juga bukan seperti tiang elektrik yang tegak berdiri walau ribut datang melanda. aku dilahirkan dalam sebuah keluarga yang besar. sejarah keluarga juga membentuk nisbah yang besar. sampai satu saat aku jugak tidak mengenali mereka yang bernama keluarga. untungnya aku jika orang melihat kebaikan. kerana apa, kerana aku punya abg, kakak, dan juga adik. aku jugak sempat merasa nikmat bersama datuk dan nenek. pak cik-pakcik serta makcik-makcik. sebetulnya keluarga aku cukup lengkap. cuma aku hairan. kenapa ikatan ini tidak kukuh. masa sekolah rendah diajar tentang satu lidi dibandingkan dengan serumpun lidi. nampak ketara bedanya. cuma itu tidak berlaku dalam keluarga ku. mungkin faktor cara fikir itu membuatkan kami cukup tidak sama antara satu sama lain. aku juga tidak pernah berkongsi masalah dengan adik beradik ku sendiri. segala masalah ku simpan sebaiknya dalam hati. mungkin sebab itu hubungan antara kami menjadi tidak erat. masing-masing punya hal sendiri. 

2012...

Pelbagai macam peristiwa aku lalui sepanjang tahun ini. ada suka, ada duka, ada kebenaran dan jugak ada jawapan. 

Pertama sekali aku sebenarnya rindu bersama keluarga aku. rindu yang dalam erti yang sebenarnya. tapi aku tak dapat lakukan apa-apa. sekadar merindu dari jauh. terang-terang aku dipinggirkan walaupun kenyataan itu dinafikan. tak apalah. aku beri mereka ruang. ambiklah seberapa banyak masa yang diperlukan untuk membetulkan keadaan. aku akan terus diamkan diri. walaupun akan menampakan aku seperti anak derhaka. tapi apa bisa aku lakukan. 

Bulan november yang kian mendatang. ada kenduri kahwin yang akan berlangsung di rumah ku di langkawi. aku tak pasti aku nak panggil die ni apa. abg sulung aku atau orang lain. biarlah. die akan kahwin setelah umur 3 series. apa yang aku kesalkan sekarang adalah keluarga aku tak seperti cerita keluarga iskandar astro prima 105. bukan aku nak tiru sebenarnya. cuma pelik. sepatutnya setiap ahli keluarga akan duduk berbincang untuk membuat apa-apa majlis.. paling teruk aku dipinggirkan. aku bukan nak berdengki kalau-kalau aku dipinggirkan. cuma hairan kenapa.. mungkin diorang selesa dengan ketiadaan aku. ok jugak sebenarnya. duit boleh dijimatkan. cuti tak perlu diambil. bukan aku yang rugi. pepatah ada mengatakan.. yang bodoh sombong itu akan merugikan. 

cuma, kecewa dengan sikap ibuku. beliau ada pengetahuan tentang agama yang tinggi. beliau diiktiraf sebagai seorang yang tahu tentang agama. tapi, beliau tidak menggunakan apa yang beliau ada untuk jernihkan keadaan. mungkin pada pandangan matanya aku sudah tidak berharga lagi... 

 

No comments: